Meer mis je niet
Motoren met meer dan vier cilinders beginnen steeds meer tot een unicum te behoren. Enkel op wat Duitse 'premiummerken' na, is het aantal modellen met een 5-pitter of meer behoorlijk aan het slinken met de jaren. Zelfs het merk dat zo bekend stond om hun fraai roffelende motoren, levert - buiten de V60 Plug-in Hybrid - hun topmodellen enkel nog met een vierpitter. Onze mening is dat er maar weinig motoren zo prettig klinken als die met een vijftal cilinders, dus staat de Focus RS direct op een achterstand. Toch, als je de auto start, ben je om.
Dit gaat nog verder als je onderweg bent en de auto flink op z'n staart trapt. Niet alleen bij het accelereren staat het kippenvel op je armen, bij gas-los knalt en ploft het dusdanig in de uitlaten dat je dit feestje voor het gehoor constant wil herhalen. Deze geluiden voel je ook echt en worden dus niet via de speakers in het interieur weergegeven. Het nadeel van dit uitdagende karakter is een testverbruik van één op zeven. Toch is de auto op cruise-snelheid comfortabel en stil en draait de motor zo'n 2.200 toeren als je 100 km/u rijdt. Maar ook bij deze snelheid is het verbruik van 8,8 kilometer per 100 gereden kilometers verre van zuinig.
Hyundai i30 Fastback N 2.0 T-GDI N2
Seat Leon Cupra R
Audi A3 Sportback 35 TFSI S Edition
MINI Cooper S 5-deurs
Nissan Leaf e+ 62 kWh Tekna
Audi A3 Sportback e-tron 1.4 TFSI S tronic Ambition Pro Line Plus
BMW 1 Serie 118i Luxury Line
Honda Civic Type R GT
Volkswagen Golf 1.5 eTSI Style
Mercedes-Benz A-klasse 250 e Business Solution AMG Limited
2022 - Ford Focus Wagon 1.0 EcoBoost Hybrid Titanium Vignale
2018 - Ford Focus Hatchback 1.0 EcoBoost ST-Line Business
2018 - Ford Focus Wagon 1.5 EcoBoost 182 ST-Line
2015 - Ford Focus Wagon 1.5 EcoBoost Titanium
2014 - Ford Focus 1.5 EcoBoost (182 pk) Titanium
2013 - Ford Focus Electric Titanium
2012 - Ford Focus Wagon 1.6 TDCi ECOnetic Lease Titanium
2012 - Ford Focus ST 2.0 EcoBoost ST-3
2012 - Ford Focus 1.0 EcoBoost
2011 - Ford Focus Sedan 1.6 EcoBoost Titanium